چهارشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۹۳

دخترک افغان، همشهری عزیزم، تو نیز ما را ببخش، ما می توانستیم بهتر از این مهمان نوازی کنیم..!

پیش درآمد: دختری افغان، نامه ای دردآور خطاب به ایرانیان نگاشته بود که اینگونه آغاز می شد: «ببخشید اگر در کوچه ها و خیابان هایتان راه رفتم و قدم زدم».  این متن نامه او است، و پاسخ من نیز در زیر آمده است:


لذا ناچار شدم، به عنوان یک شهروند ایران، این پاسخ را برایش بنویسم: 

دخترک افغان، همشهری عزیزم، تو نیز ما را ببخش، ما می توانستیم بهتر از این مهمان نوازی کنیم..!

این وظیفه هر کشوری است که در وقت مشکلات، به مدد شهروندان کشور همسایه آید. ما به مدد شما آمدیم، درب مرزها را بر روی شما باز کردیم، اما دریغ و صد افسوس، آنچنان که باید و شاید، شما را به قلب خود راه ندادیم.

خوشبختانه خودت دیده ای که در ایران دمکراسی نیست، و رژیم حاکم که بسیار شبیه طالبان است، سی سال تلاش کرد مغز ما را شستشو دهد، هیچگاه در مدارس به ما یاد ندادند که هر انسانی به صرف انسان بودن، با ارزش است و با دیگران برابر است. و طول کشید تا خیلی از ما این نکته را یاد گرفتیم.

آزادی بیان و اندیشه نبود، روزنامه ای نبود تا به یک صاحب اندیشه به ما بیاموزد که نباید با همشهری افغانمان، بد رفتاری کنیم.

مدارس ما، مدرسه های انگلیس و فرانسه نبود که کودکان خوب یاد بگیرند که  رنگ پوست و نژاد، عامل برتری بر دیگری نیست..! طول کشید تا این  نکات را دریافتیم..! و البته هستند هنوز کسانی  که این نکته را درنیافته اند، آنها نیز روزی این نکته را می فهمند.

باور کن که رژیم اسلامی، جوانی خود را ما را نیز به آتش کشید، شور و شادی و شوق را از ما دزدید، حقوق انسانی ما را نیز نابود کرد، ما خودمان هم در ناز و نعمت نبودیم. در این میان، شما بیش از ما آزار دیدید.

مرزها خطوطی مجازی هستند، این بی انصافی بود، چون تو آنطرف مرز به دنیا آمدی، با تو  مثل بقیه دختران رفتار نشد.

خواهرم، همشهری افعانم، تو نیز ما را ببخش، آنگونه که باید حق همسایگی را به جا نیاوردیم..!

خواهرکم،

سرانه جرم، در میان همشهری های افغان، کمتر از سرانه جرم در میان ایرانیان بود، شما علی رغم فقر و نداری، کمتر از دیگران خطا می کردید، اما جامعه به شما بی مهری کرد، و هر جا اسمی از جرم بود، اول انگشت را به سمت شما نشانه رفتیم.

کافی بود در شهری قتلی صورت بگیرد تا پلیس در آن منطقه به جستجوی یک افغان بپردازد و آزارش دهد...! 

خواهرم، ما را ببخش، به عنوان یک شهروند ایران، شرمنده صورت زجر کشیده ات هستم، هنوز برخی از هموطنانم یاد نگرفته اند که باید شما را همشهری افغان صدا کنند..، و هنوز برخی از سر آگاه نبودن، شما را به اسم پول کشورتان صدا می زنند و می دانم که این چقدر آزارت می دهد. 

خواهرم، برادر و پدرت، زحمت کشیدند و در قبالش پول گرفتند، شما حق داشتید که از آن پول، با شادی و دلخوشی بهره بگیرید، شما حق داشتید که از زندگی، لذت ببرید، اما بخشی از هموطنان من این حق را از شما گرفتند.

خواهرم، میلیونها ایرانی در اثر این رژیم، ناچار به فرار از ایران شده اند، ما هم درد غریبی کشیده ایم، و دیده ایم که چقدر دردآور  است که آواره باشی، و بعد صاحبخانه با تو بد برخورد کند. صد افسوس، خودمان این درد را کشیده بودیم، اما باز  آنچنان که شایسته بود با شما برخورد نکردیم..!

خواهرم، شرمنده ام که برخی از هموطنانم، به چشم شهروند درجه دو به شما نگاه کردند...

شرمنده ام که تو و اکثر همشهری های افغان ما بیگناه بودند، اما با پیش داوری به آنها نگریستیم..

دخترک، ای کاش جنگ نباشد، ای کاش طالبان «زن خفه کن» در قدرت نباشند، ای کاش صلح باشد، ای کاش خطوطی فرضی به نام مرز در دنیا نباشد، ای کاش هیچ دختری ناچار به آوارگی نشود، ای کاش قلب هیچ دختری انچنان نشکند که بنویسد: ببخشید اگر در کوچه ها و خیابان های شما راه رفتم و قدم زدم. 

نوشته دیگر امروز این وبلاگ:

قربانی تجاوز، شایسه تحقیر نیست! /انتشار خبر دروغین تجاوز به مسیح، از همان آبشخوری نشات می گیرد که دستور به تجاوز به معترضین در کهریزک را داد!

 ----نوشته دیگر این چند روزه: 

۹ نظر:

  1. عالی بود.
    تشکر می کنم از نگارش این مطلب
    بی فرهنگی توام با تبختر پوچ "ایران گرایی"، نشانه اش شده همین مظلوم کشی و تبعیض قومی از یک طرف با اقلیت های ضعیف درون ایران و از طرف دیگر خودباختگی مطلق در مقابل سایر ملل مترقی دنیا.
    به امید روزی که دیدگاه انسانیت و برابری، فرهنگ غالب در جامعه ایران گردد.

    پاسخحذف
  2. ای کاش همه ایرانیان هم فکر و هم عقیده شما میبودند.

    درود بر ماندلا که مظهر نژاد پرستی بود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ماندلا مظهر "مبارزه با نژادپرستی" بود و نه "مظهر نژاد پرستی".

      حذف
    2. با درود، احتراما این دوستی که نظر گذارده، می خواسته بنویسد: ماندالا مظهر مبارزه با نژاد پرستی بود..! از جملات بالای کامنتش که اینچنین بر می آید.

      حذف
  3. گمنامیان عزیز
    از خواندن نامه این دختر افغانی بسیار متأثر شدم. نمیدانم از کجا پیدا کردی و امیدوارم که لینکش را هم اینجا بگذاری. متاسفانه کارهایی که برخی هموطنان ما میکنند سبب خجالت و شرم هر انسانی است.
    من خود هر جایی که توانستم پاسخ ایرانیانی را که به خود جرات توهین افغانها را میدادند و تبعیض علیه آنها را توجیه میکردند, داده ام, چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی, اما واقعا با فقر روز افزون فرهنگی جامعه ما از یکسو و تبلیغات کر کننده نژادپرستانه سلطنت چی ها از سوی دیگر دست ما برای پاسخگویی به این درجه از رذالت و دنائت تا حد زیادی بسته است. رفتارها و گفتارهای نژادپرستانه رژیم جمهوری اسلامی که اصلا جای خود دارد. شرم آور است که ما با مردمی که هم نژاد و هم زبان ما هستند اینطور رفتار مشمئز کننده ای داریم. گویا جامعه ما با چیزی به نام "اعتدال" و "عقل" فاصله بسیار دارد. یا در مقابل چشم ابی ها و مو بلندها احساس حقارت داریم یا در مقابل برادران و خواهران افغان, احساس بزرگی و نخوت ما را میگیرد.
    دخترک عزیزم, تو زیادی نیست, آنچه زیادی است دزدان و غارتگران عمامه به سر حاکم بر کشور و برادران فکری طالبان و اسلامیستهای افغان) هستند که کشورهای ما را (ایران و افغانستان) را به سمت ویرانی و توحش میبرند. بسیار متاسفم که این هموطنان "غیرتی" بجای حمله به چاقوکشان و اراذل متجاوز و آدمکش رژیم, دیواری کوتاه تر از دیوار افغانهای مقیم ایران پیدا نکردند.

    من به سهم خود از خواهران و برادران زحمتکش افغان و از جمله از این دخترک افغان بابت رفتارهای وحشیانه هموطنانم عذرخواهی میکنم.

    پاسخحذف
  4. گمنامیان عزیز
    از خواندن نامه این دختر افغانی بسیار متأثر شدم. نمیدانم از کجا پیدا کردی و امیدوارم که لینکش را هم اینجا بگذاری. متاسفانه کارهایی که برخی هموطنان ما میکنند سبب خجالت و شرم هر انسانی است.
    من خود هر جایی که توانستم پاسخ ایرانیانی را که به خود جرات توهین افغانها را میدادند و تبعیض علیه آنها را توجیه میکردند, داده ام, چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی, اما واقعا با فقر روز افزون فرهنگی جامعه ما از یکسو و تبلیغات کر کننده نژادپرستانه سلطنت چی ها از سوی دیگر دست ما برای پاسخگویی به این درجه از رذالت و دنائت تا حد زیادی بسته است. رفتارها و گفتارهای نژادپرستانه رژیم جمهوری اسلامی که اصلا جای خود دارد. شرم آور است که ما با مردمی که هم نژاد و هم زبان ما هستند اینطور رفتار مشمئز کننده ای داریم. گویا جامعه ما با چیزی به نام "اعتدال" و "عقل" فاصله بسیار دارد. یا در مقابل چشم ابی ها و مو بلوندها احساس حقارت داریم یا در مقابل برادران و خواهران افغان, احساس بزرگی و نخوت ما را میگیرد.
    دخترک عزیزم, تو زیادی نیست, آنچه زیادی است دزدان و غارتگران عمامه به سر حاکم بر کشور و برادران فکری طالبان و اسلامیستهای افغان) هستند که کشورهای ما را (ایران و افغانستان) را به سمت ویرانی و توحش میبرند. بسیار متاسفم که این هموطنان "غیرتی" بجای حمله به چاقوکشان و اراذل متجاوز و آدمکش رژیم, دیواری کوتاه تر از دیوار افغانهای مقیم ایران پیدا نکردند.

    من به سهم خود از خواهران و برادران زحمتکش افغان و از جمله از این دخترک افغان بابت رفتارهای وحشیانه هموطنانم عذرخواهی میکنم.

    پاسخحذف
  5. ایرانی یاازاینورخرمی افته یاازاونورخر ! بادروشنفکری که شماهاراگرفته باهم مسابقه می دهیددراراجیف بافتن ! داریدازخودفکرروشنی درمی کنید ؟ آدم ناحسابی این که نوشته باپرداخت پول البته !! نان راسوبسیدمن ومای ایرانی شامل است همچنین کرایه /آب وبرق و... چقدرناراحت کننده است وقتی درمتروواتوبوس بچه افغان نشسته وپیرمردعصابدست ایرانی سرپاداردمیلرزد !! بابامهمانتی یک روزدوروز یکسال دوسال ....اووه ه ه ه ه ه ه ه - چه خبره بابادردیگ بازه حیای گربه کجارفته ؟ خب کشورتون آروم شده که نشده ؟ پول تون 40برابرمانیست که هست پرایدتوکشورتون دومیلیون تومان نیست که هست ماکسیما6میلیون تومن نیست که هست رییس جمهورکه دارید لویه جرگه که دارید بس کنیددیگه ول کنیدبریددیگه ! 5میلیون زالوی افغان خون مکیدن بسشان نیست ؟چراگورتان راگم نمی کنید ؟ چرازحمت کم نمی کنید ؟ می دانید حضورشماهاچه فشاری براجاره خانه واردکرده است ؟ ! خانه راگله ای اجاره میکنند آنوقت سهم هرکدام چندغازمیشود . . .

    پاسخحذف
  6. ببخشید همین اول مطلبم بگم که قصد توهین به دوستانی که بالا نظراتشون رو دادن ندارم و فقط عقیده شخصی خودم رو دارم میگم
    من از افغانیها متنفرم چون برادرم تو یه کارگاه تولید بلوک سیمانی کار میکرد.برادرم رو بیرون کردند چون دوتا افغانی اوردند که به اندازه حقوق برادرم حاضر به کار شده بودند.
    ازشون متنفرم چون بارها دیدم که با کیف پر از پول از مرز ایران خارج شدن و چند روز بعد با کلی جنس و مواد وارد ایران شدند.چجوری کارگری کمتر از یک ایرانی حقوق میگیره ماهانه ده یا بیست میلیون پس انداز داره.
    تو کارخونه شالیکوبی سه تا کارگر داره دوستم که ماهی500هزار تومن بهشون حقوق میده.یه روز گفتم چرا بیرونشون نمیکنی گفت هر کدومشون بالای 20میلیون گذاشتن پیش من چون نمیتونن حساب بانکی داشته باشن.گفتم با این حقوقی که تو میدی چجوریتو یه سال هر کدوم اینهمه پول دادن به تو.
    حالا از تجاوزهاشون و ادم کشی های وحشیانشون چیزی نگیم بهتره.تجاوزهای گروهیشون به ناموس مردم که هر از چندگاهی شاهدیم.همین چند ماه پیش که یه کارگر افغانی به بچه 10ساله صاحبکارش تو شهر ما تجاوز کرد موجی از نفرت مردم رو بهمراه داشت.
    چرا مردم اینهمه از افغانیها متنفرن؟تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.
    بله منم مخالف نژاد پرستی هستم.اما نفرت من از افغانیها بخاطر جرم و جنایتی هست که دارن انجام میدن.شماهایی که میگین اینا خوبن یه امتحان بکنید برید افغانستان و کار کنید ببینید چیکارتون میکنن.شب به صبح نرسیده سرهاتون رو روی سینتون میذارن.

    پاسخحذف

نکاتی که هنگام استفاده از بخش کامنتها بهتر است به آن دقت فرمایید:
**١_ بنا به اعتقاد راسخ و بی چون و چرای من به آزادی بیان ، کامنت های شما مستقیما منتشر می شود. ** ٢_لطفا هنگام گذاشتن کامنت، یک اسم برای خودتان در نظر بگیرید تا دیگران و نویسنده وبلاگ راحتر بتوانند به شما پاسخ دهند. ** ٣_تمام کامنت ها را بدقت می خوانم و تنها در جایی که واقعا لازم باشد ، در بحث ها دخالت می کنم، چون من تریبون خودم را داشته ام و حرفم را زده ام ، باید اجازه دهم بقیه حرفشان را بزنند. ** ٤_تنها کامنت های ترولرها و کامنت هایی که شامل لینک های غیر معتبر ، مانند سایت های آلوده به بد افزار هستند،برای امنیت خواننده های وبلاگ ، حذف می شوند. ** ٥_در سمت چپ جعبه ای که در آن نظر خود را می نویسید، شما عبارت (اشتراک ایمیل) را می بینید، درصورتی که ایمیل خود را در آنجا وارد کنید، کامنت های جدید را با ایمیل، دریافت خواهید نمود. ** ٦_شما حتی در فحش دادن به نویسنده وبلاگ هم آزاد هستید! حتی به بهانه توهین به خودم نیز کامنتی را حذف نمی کنم، من جانم را می دهم که تو حرفت را بزنی، اما خواهش میکنم به جای فحش دادن، به موضوع نوشته بپردازید.